Open monumenten Nijkerkerveen, Driedorp en Appel

Monumenten in Nijkerkerveen en Appel/Driedorp

In Nijkerkerveen

Grote Kerk Nijkerkerveen, Nieuwe Kerkstraat 75

De kerk van de hervormde gemeente Nijkerkerveen is in 1908 gebouwd en ontworpen door architect Pothoven uit Amersfoort. Het orgel stamt uit de 19e eeuw. De kerk is een gemeentelijk monument.

Pastorie, Nieuwe Kerkstraat 64

De vrijstaande pastorie uit 1908 vormt een ensemble met de kerk aan de overkant. Het pand is aan de buitenzijde geornamenteerd met siermetselwerk. Sinds een jaar is het pand in gebruik als parentshouse, een veilige woonruimte voor ouders en kinderen tijdens een scheiding. Extra: open huis door Stichting Parentshouses

In Appel/Driedorp

Windkorenmolen De Hoop, Barneveldseweg 178

De achtkantige molen De Hoop in Appel is een korenmolen. De molen is gebouwd in Zwolle en eind 19e eeuw overgebracht naar Nijkerk, als vervanging voor de molen die was afgebrand. De laatste restauratie stamt uit 2004.

Extra: Wijngaard Aan de Breede Beek, Slichtenhorsterweg 69 B01

De wijngaard is aangelegd op een stuk land van Landgoed Slichtenhorst. Het heeft een goede bovenste teeltlaag: hoge zwarte enk-eerdgrond. Er worden uitsluitend organische meststoffen gebruikt. Een mooie kans om de druivenstruiken van dichtbij te bewonderen.

Kijk ook eens op www.openmonumentendag.nl