Open monumenten Nijkerkerveen, Driedorp-Appel en aan het water

Nijkerkerveen

Grote Kerk Nijkerkerveen, Nieuwe Kerkstraat 75
De kerk van de hervormde gemeente Nijkerkerveen is in 1908 gebouwd en ontworpen door architect Pothoven uit Amersfoort. Het orgel stamt uit de 19e eeuw. De kerk is een gemeentelijk monument.
Extra: Om 13.30 uur + om 14.30 uur speelt organist Kees de Vreugd een triosonate voor orgel en een sonate voor fluit en orgel met Tehila de Vreugd (dwarsfluit). Beide sonates zijn van J.S. Bach.

In Appel/Driedorp

Kamersteeg 3A, start bezichtiging Ringburgwal
Rondleidingen Walburg om 10.30 + 14.00 uur.
In Appel werd in 2008 een middeleeuwse walburg ontdekt. Leendert de Boer leidt u rond. Start bij Maaneschijn. P-auto toegestaan op P-wandelen.
Zelf op ontdekkingstocht kan ook: nabij Kamersteeg 12.

Windkorenmolen, Barneveldseweg 178
De achtkantige molen De Hoop in Appel is een korenmolen. De molen is gebouwd in Zwolle en eind 19e eeuw overgebracht naar Nijkerk, als vervanging voor de molen die was afgebrand. De laatste restauratie stamt uit 2004.

Kerk Driedorp, Barneveldseweg 148
Deze kerk werd in 1867 gebouwd in opdracht van Freule Cornelia Maria van Hangest
baronesse d’Yvoy. Zij zag namelijk dat de bewoners van Driedorp wel erg ver naar de kerk in Nijkerk moesten lopen (zie ook informatiepaneel bij fietsknooppunt tegenover de ingang van de kerk). Daarnaast werd er ook nog een godsdienstonderwijzer aangesteld voor de pastorale zorg voor de bewoners van Driedorp en omgeving. Velen van hen leefden in armoedige omstandigheden. De evangelisatie is een vrucht van het Réveil, een opwekkingsbeweging uit de negentiende eeuw.

Slichtenhorsterweg 69
Rechts van de oprit ziet u Hongaarse Wolvarkens in de wei. Dat is pas echt levend erfgoed. Fietsers kunnen de oprit op. Auto’s kunnen uitsluitend bij Kerk Driedorp parkeren.

Nijkerk aan het water

Stoomgemaal Arkemheen, Zeedijk 6
Het stoomgemaal deed dienst van 1883 tot 1983 en hield de waterstand in de polder op peil. Het is het enige stoomgemaal in West-Europa met twee werkende buitenschepraderen. De heren Van Hasselt en De Koning maakten het ontwerp. Jaarlijks bezoeken zo’n 20.000 mensen het gemaal.
Extra: het bezoekerscentrum Nationaal Landschap Arkemheen is ook vrij toegankelijk en er is een oude ambachtenmarkt.

Open Monumenten in Nijkerk:
Open Monumenten in Hoevelaken:
Kijk ook eens op www.openmonumentendag.nl