Op reis met Arend van Curler

handtekening Arend van Curler 2_600pxNijkerkers zijn niet alleen inwoner van de stad met de mooiste toren van Nederland, maar ook ereburger van de Amerikaanse stad Schenectady. Hoe zit dat? Wie was de Nijkerker Arend van Curler en wat bracht hem naar Amerika? In deze les, die museumdocenten van Museum Nijkerk op school komen geven, leer je Arend van Curler kennen en ga je met hem op reis naar Amerika. Je reist terug naar de zeventiende eeuw, leert interessante dingen over de geschiedenis, cultuur en geografie van Nijkerk én Schenectady. Je leert deze geschiedenis te bekijken vanuit verschillende perspectieven: die van de kolonisten, van de Mohawks (de oorspronkelijke bewoners) en van de tot slaaf gemaakte mensen die naar Amerika verscheept werden om daar te werken voor de kolonisten. Met je groepje leef je je in een van deze drie rollen in en doe je er een opdracht over. Je wordt zo expert in taal, rekenen of aardrijkskunde en deelt wat je geleerd hebt met de klas. Daarna doe je met de klas nog een perspectievenopdracht, waarbij je je verder inleeft in je rol en kijkt of je de ander kunt begrijpen.

Doelgroep: Groep 7 en 8
Tijdsduur: Gastles op school: 90 minuten
Periode: Doorlopend
Plaats: In de eigen klas
Kosten: Gastles op school: € 75,00

Het idee voor de lessen is afkomstig van Stichting Nijkerk-Schenectady, die hiervoor samenwerking heeft gezocht met Stichting Oud Nijkerk. Leerkrachten van de Beatrixschool en de Rehobothschool hebben meegewerkt aan de ontwikkeling van het lesproject. De werkgroep kreeg advies van Edu-art, de provinciale kennisorganisatie op het gebied van cultuureducatie.

Ook leuk: Nijkerk, stad vol historie en Op avontuur met Gijsbertus Vedder en De oorlog dichtbij huis.