Op avontuur met Gijsbertus Vedder

weeshuis_MuseumNijkerk600x400pxGijsbertus Vedder is een weesjongen als hij in 1872 in het Nijkerkse weeshuis komt wonen. Zijn jongere broertje Hermanus woont daar dan al een half jaar. Hun vader is vier jaar eerder overleden, hun moeder is in 1871 gestorven als in Nijkerk een pokken-epidemie heerst. De broertjes gaan naar de plaatselijke ‘Stads Armen School’ en als Gijsbertus 12 is gaat hij in de leer als timmermansknecht.
Via het leven van Gijsbertus krijgen kinderen inzicht in het leven in Nijkerk in de tweede helft van de 19e eeuw. Tijdens de voorbereidende les op school (episode 1) maken alle leerlingen via een brief van Gijsbertus kennis met deze jongen, met het weeshuis, en met een aantal aspecten van het leven uit Nijkerk zoals de stoomtrein die vanaf 1863 het nieuwe station binnenrolt, de grote zwartgeteerde tabaksschuren die door de hele stad staan, en de nieuwe windwatermolen die in 1863 het waterbeheer in de polder Arkemheen moet regelen.
Het volgende deel van het verhaal, episode 2, wordt ingeleid in de klas. Daarna gaan de leerlingen zich verdiepen in een onderdeel uit het verhaal van Gijsbertus, door een bezoek aan een erfgoedinstelling. Kinderen van groep 4 maken een wandeling langs de plekken waar Gijsbertus gewoond heeft, op school zat en gewerkt heeft, kinderen van groep 5 verdiepen zich in de periode van de tabaksverbouw en gaan naar het museum, en de leerlingen van groep 6 gaan de situatie in de polder in ogenschouw nemen door een bezoek aan het stoomgemaal, waar de romp van de windwatermolen nog staat.
Tijdens een afsluitende les op school (episode 3) gaan de leerlingen creatief aan de slag met het onderdeel waarin zij zich verdiept hebben.

Doelgroep: Groep 4, 5 en 6
Tijdsduur: Voorbereidende les op school ± 90 minuten
Bezoek aan erfgoedinstelling: ± 60 minuten (exclusief reistijd)
Afsluitende les op school: ± 90 minuten
Periode: Doorlopend; de leskist is 3 weken op school
Plaats: Museum of stoomgemaal.
Kosten: € 3,00 per leerling + huur leskist ad € 75,00 (incl. btw)

Het project is ontwikkeld in samenwerking met Museum Nijkerk, Stoomgemaal Hertog Reijnout, Stichting Weeshuis te Nijkerk, Bibliotheek Nijkerk, Archief Gemeente Nijkerk en Basisschool PWA.

Ook leuk: Nijkerk, stad vol historie en Op reis met Arend van Curler en De oorlog dichtbij huis.