Kenniscentrum

StudiezaalWeeshuis_MuseumNijkerk600x400pxStichting Oud Nijkerk verstrekt informatie over de geschiedenis van Nijkerk. In de museumbibliotheek kunnen boeken, tijdschriften en films worden bekeken over onderwerpen die een rol spelen in de lokale geschiedenis.

Op de websites van mijngelderland en collectiegelderland vindt u de Nijkerkse Canon en een deel van de collectie van het museum.

callenbach_museumnijkerk (2)Op deze website kunt u alvast een aantal interessante publicaties over Nijkerkse onderwerpen lezen en downloaden, zoals de historie van de Joodse Gemeenschap en Uitgeverij G.F. Callenbach. Klik voor pdf: Joods-Nijkerk en/of Callenbach-wat-een-boeken.
De lijst met aanwezige titels in de collectie Callenbach is digitaal te doorzoeken. Klik voor pdf: Callenbachcollectie Museum Nijkerk.

Binnen het Kenniscentrum wil Stichting Oud Nijkerk een stimulerende rol vervullen voor kennis over de lokale historie, wetenschappelijk onderzoek en publicaties. Ook willen we ontbrekende films, foto’s en documenten en verhalen van (oud) Nijkerkers bijeen brengen. U bent dus van harte welkom uw verhaal en foto’s bij het museum te brengen, of per mail toe te sturen.

De documenten (brieven, foto’s, knipsels etc.) uit de collectie zijn nog niet gedigitaliseerd. Wel is onderzoek in deze collectie mogelijk door een bezoek aan het archief van Stichting Oud Nijkerk dat is ondergebracht bij het gemeentearchief van Nijkerk.