Open monumenten in Nijkerk

Catharinastraat 3, Tweede Pastorie
Het voorname herenhuis is gebouwd tussen 1850 en 1875. Rechts onderaan overkluist het huis de beek waaran Nijkerk is ontstaan. In de sluitsteen staat 1754. Nu is het Streams Huis van Gebed en staat het in verbinding met Verlaat 1-3 via een binnentuin.

Verlaat 1-3 (openstelling via Catharinastraat 3)
Verlaat 3 is een oorspronkelijk 19de-eeuws winkelpand met een bijzondere winkelpui in de Jungendstil van het begin van de 20ste eeuw. Dit soort puien komen in Nijkerk niet veel voor.
Verlaat 1 is in dat opzicht iets ingetogener maar heeft ook nog een fraai bovenlicht boven de voordeur.
De twee panden zijn samengevoegd en grondig gerenoveerd en is het nu onderdeel van Stichting Streams.

Holkerstraat 47A
Het is overduidelijk. Het pand Holkerstraat 47A was in vroeger tijden een smederij. Tot op vandaag zijn er nog diverse gereedschappen in het pand. L.N.J. Mulder was hoefsmid met een rijksdiploma, lezen we op facturen uit de dertiger jaren. Hij handelde ook in ijzerwaren, haarden en kachels. Evenals zijn zoon W. Mulder, die de zaak later voortzette.

Groot Hennekeler, Bloemendaalseweg 2
Dit woonhuis uit de 17de of 18de eeuw ligt net buiten de stad Nijkerk. Het bestaat uit een voornaam gedeelte opgetrokken uit steen en dwars daarop een minder formeel gedeelte dat fungeerde als deel. Deze plek wordt al eeuwen bewoond. In de middeleeuwen bevond zich hier een boerderij die steeds meer versterkt en voornamer werd. De restanten van de voorgangers van het huidige huis zijn nog terug te vinden. Zo is de kelder een onderdeel geweest van de spieker die er in de middeleeuwen stond. Nu is het prachtig gerenoveerd en wordt er in het voorhuis gewoond en gewerkt en in de deel is er ruimte voor kinderopvang. Ook de bijgebouwen zijn gerenoveerd en hebben een maatschappelijke functie gekregen.
Tussen 12-15 uur spelen Jolande en Feije van Toneelgroep Het Gebeuren o.a. de sage over de weerwolf van de Buntwal.

Grote- of St. Catharinakerk, Holkerstraat 1
De Nederlands-Hervormde kerk is in de loop van de 13e eeuw gestart. De kerk was tot aan de Reformatie rooms-katholiek, en heet de Grote of St. Catharinakerk. Veel details herinneren aan de tabaksteelt. Het orgel geniet bekendheid en stamt uit 1756.
Extra: kinderen mogen onder begeleiding het orgel bespelen tussen 10 – 15 uur. Om 15 uur start een orgelconcert.

Toren en Carillon, Holkerstraat 1
De mooiste toren van Nederland is gebouwd in 1776. Een jaar later werd het prachtige carillon erin gehangen. De toren in barokstijl is bijna 60 meter hoog. Als versiering zijn tabaksbladeren verwerkt. De 18e eeuw was de Gouden Eeuw van Nijkerk.

Museum Nijkerk, Venestraat 16
Museum Nijkerk is gehuisvest in het laatmiddeleeuwse Gasthuis. Later zat hier o.a. de Latijnse school. In 1731 vond een grootschalige restauratie plaats. Na een brand in 1977 werd het pand, een Rijksmonument, in oude luister hersteld.
Extra: expositie Knopen uit Nijkerk + poppenkastspel Jan Klaasen om 11 en 15 uur.

Tip:

1. Sportieve wandeling op historische grond: het 4000-stappenpad. Flyer bij VVV en museum of klik hier voor PDF.
  2. ERErondje, een wandeling ter ere van 11 vrouwen uit de geschiedenis van Nijkerk. Flyer bij VVV en museum of klik hier voor PDF.

Open Monumenten in Nijkerkerveen, in Driedorp, Appel en aan het water:
Open Monumenten in Hoevelaken:
Kijk ook eens op www.openmonumentendag.nl