Open monumenten in Hoevelaken

Mien huus is joe huus, thema Open Monumentendag 2021

Monumenten in Hoevelaken

Schimmelpenninck van der Oyeschool, Oosterdorpsstraat 16

Schoolgebouw, gesticht in 1880 met uitbreidingen en aanpassingen in 1910 en 1930. Kenmerkend zijn de grote vensters en de klokkentoren. Recent is de school weer gerestaureerd en uitgebreid. Bestuursleden van de Stichting Historisch Hoeflake en (andere) oud-leerlingen van de school leiden bezoekers rond.

Dorpskerk, Westerdorpsstraat 67

De Dorpskerk is het oudste gebouw in Hoevelaken. De toren stamt uit de 15e of 16e eeuw. De huidige kerk is in 1865 gebouwd als vervanging van een kerk uit de Middeleeuwen. De toren kan niet worden beklommen vanwege noodzakelijke restauratie.
Extra: van 10 – 14 uur bespelingen van het orgel
Extra: foto-expo door Stichting Historisch Hoeflake

Bunker, Weldammerlaan 9

Deze R703 bunker is in december 1944 gebouwd. In de bunker stond een 8.8cm kanon bedoeld om tanks en andere voertuigen tegen te houden. Gerestaureerd in 2019-2020.
De bunker staat gericht op het zuidwesten terwijl geallieerden uit het oosten kwamen. Het heeft daardoor weinig of geen gevecht gekend.

TIP:

Maak een wandeling op historische grond. Ga naar het Hoevelakense Bos, Westerdorpsstraat 68 (tegenover fietsenwinkel). Het bos is tegenwoordig vrij toegankelijk; tot 1963 moesten bezoekers hiervoor een kaartje kopen. Ook het Overbos hoort er bij, aan de andere kant van de Nijkerkerstraat.

Kijk ook eens op www.openmonumentendag.nl