Open monumenten in Hoevelaken

Dorpskerk Hoevelaken, Westerdorpsstraat 67
De kerk is open tot 15 uur. De Dorpskerk is het oudste gebouw in Hoevelaken. De toren stamt uit de 15e of 16e eeuw. De huidige kerk is in 1865 gebouwd als vervanging van een kerk uit de  Middeleeuwen.
Het orgel wordt bespeeld.

Akker met oude granen, Hoevelakense Boslaan 4
Bram van der Klundert verbouwt oude granen op de akker nabij huisnummer 4 en naast het fietspad.
Deze granen zijn in september waarschijnlijk al geoogst, maar hij zal van alles vertellen over deze granen en wat hij doet met de oogst. Daarnaast zijn er ook veel vondsten uit de steentijd gedaan op deze akker. Er wordt dus al heel lang op deze plek geleefd!
Hij geeft een rondleiding om 15 uur. Start bij huisnummer 4.

Bunker, Weldammerlaan 9
De bunker is toegankelijk; er zijn geen gidsen maar wel informatieborden.
De betonnen groepsschuilplaats is in de Tweede Wereldoorlog gebouwd door de bezetter en één dag in gebruik geweest. De bunker maakt deel uit van de Pantherstellung. In de bunker stond een kanon bedoeld om tanks en andere voertuigen tegen te houden. De bunker is gerestaureerd in 2019-2020.

Hoevelakense Bos, Ingang tegenover Westerdorpsstraat 93
Het bos is toegankelijk; er zijn geen gidsen, maar bij de entree ziet u na enkele meters een bord met de wandeling Laaksepad KIDS 3 km.
De buitenplaats Huize Hoevelaken (huis met bijgebouwen, tuin en bos) is sinds 2005 een Rijksmonument. Het bos is vrij toegankelijk (tot 1963 moesten bezoekers hiervoor een kaartje kopen). Ook het Overbos hoort er bij, aan de andere kant van de Nijkerkerstraat.

Open Monumenten in Nijkerk:
Open Monumenten in Nijkerkerveen, in Driedorp, Appel en aan het water:
Kijk ook eens op www.openmonumentendag.nl